De klassieke sancties bij conflicten (opmerkingen, nota’s, waarschuwingen, afzonderen, strafstudies,
schorsingen) blijken in de praktijk vaak weinig duurzaam. Leerlingen sturen hun gedrag niet bij en de
relatie leerling-leerkracht lijdt onder de situatie.
De focus bij herstelgericht werken ligt op de impact van het gedrag en de mogelijke schade die er is
bij anderen. Deze aanpak richt zich op de verantwoordelijkheid van de leerling voor het eigen gedrag.
Al wie betrokken is wordt beluisterd in zijn/haar behoeften die onder het gedrag schuil gaan.
Herstelgericht werken is een integrale aanpak gebaseerd op drie pijlers. Ten eerste zorgen sterke
relaties voor verbondenheid en en vormen ze de basis voor een “lerende” gemeenschap waar de
kans op conflict verkleint. Een tweede pijler vormt herstel. Samen wordt bekeken hoe alle
betrokkenen verantwoordelijkheid kunnen nemen en de “schade” herstellen. Een laatste pijler
verwijst naar de herstelgerichte taal en houding van betrokken volwassenen zoals rust bewaren,
escalatie vermijden, niet (ver) oordelen, verantwoordelijkheid delen en empahisch luisteren naar de
behoeften van zichzelf en anderen.
De methodieken die bij deze aanpak horen zijn proactieve cirkels, herstelgesprekken en
herstelcirkels.
Het doel van deze aanpak is van een school een veilige plek te maken waarin leerlingen kansen
krijgen om te leren, zich verbonden voelen en zichzelf kunnen ontwikkelen.
RESULTATEN
Dankzij deze opleiding:
- krijg je inzicht in de basisprincipes van herstelgericht werken
- ken je het script van een proactieve cirkel en een herstelgesprek
- kan je een proactieve cirkel faciliteren
- ben je in staat om herstelgesprekken voeren
- ben je vertrouwd met de principes van een herstelcirkel
- maak je via concrete voorbeelden kennis met de basiselementen van verbindende communicatie
PROGRAMMA
Dag 1
- Visie en achtergrond herstelgericht werken
- Proactieve cirkels (sterke relaties bouwen in “vredestijd”)
- Theorie
- Oefenen
- Werken met de herstelvragen
- Herstelgesprekken oefenen
Dag 2
- Herstelgerichte taal en houding
- Basisprincipes van verbindende communicatie
- Andere herstelgerichte methodieken
- OASE-cirkel
- Herstelcirkel
DOELGROEP EN AANPAK
De opleiding richt zich naar al wie in onderwijs werkt en op zoek is naar meer verbinding met
kinderen en jongeren.
Deze training biedt een theoretische houvast en is tegelijk erg praktisch met veel ruimte voor
interactie en oefenen, bij voorkeur aan de hand van eigen ingebrachte casussen.