Voor alle artsen die bij ons minimum 2 dagen training in Verbindende Communicatie volgden
Empathie als remedie
Heb jij al een introductie in Verbindende Communicatie gevolgd en wil jij jezelf verder trainen?
Of wil je graag ontdekken hoe jij jouw houding zelf kan beïnvloeden in contact met jezelf, collega’s of patiënten?
Tijdens deze themadag zoomen we in op het thema ‘empathisch luisteren’. Als zorgverstrekker ben je het gewend om veel te luisteren, maar ben je ook sneller geneigd en getraind om oplossingsgericht te luisteren. We geven advies, maken analyses, verspreiden kennis of delen onze ervaringen. We luisteren heel actief naar alle problemen en dat kost ook energie. Echte empathie geeft energie. De intentie van empathie is verbinding en betekent heel vaak dat we even ‘niets moeten doen’. Empathie nodigt je uit om dichtbij jezelf te blijven en ook dicht bij de ander te kunnen zijn. Maar hoe doe je dat nu?
Dankzij dagelijkse grote en kleine triggers in het samenwerken en samenleven met anderen, krijg je voldoende kansen om te leren luisteren naar je eigen gedachten, gevoelens en behoeften om vervolgens dit gemakkelijk bij anderen te leren herkennen. In deze dag reiken we een taal aan die automatisch leidt naar zelfzorg en compassie.
Richt je op de oplossing en de kans is groot dat je vastloopt, richt je op verbinden en de kans is groot dat het zich oplost – Marshall Rosenberg
NVC-intervisie voor artsen
Heb jij ook al de kracht en mogelijkheden tijdens onze intro’s over Verbindende communicatie ervaren?
Dan heb je vast en zeker ook al gemerkt dat dit niet altijd vanzelfsprekend of automatisch is.
Verbindende Communicatie is een vaardigheid die je kan trainen.
Verbindende Communicatie is leren hoe je jezelf kan beïnvloeden in uitdagende situaties.
Verbindende Communicatie is een bewustwordingsproces.
Via supervisie bieden we artsen de ruimte om casussen, dagelijkse confrontaties en energievretende situaties in een veilige setting
onder de loep te nemen, te bespreken en te oefenen via het gedachtengoed van Geweldloze Communicatie.