Een typische handleiding voor een typisch leerjaar en een typische leerling …

Exact dit!!!
Dit is waar het bij mij in 1997 om ging, zelf op de banken van de lerarenopleiding, vastberaden een manier van lesgeven te ontwikkelen die voor meer veiligheid, verbondenheid zorgt, waar participatie en wederkerig leren centraal staat.
Waar relevantie voor de kinderen gelijkwaardig is aan relevantie voor de leerkracht. Ik moedig je aan zelf even te kijken: zo’n 10 minuten vol inspiratie!
Juf Femke, wat had ik graag bij jou in de klas gezeten!
Er is ook iets wat me verdrietig maakt.
Het is volgende uitspraak:
“Mocht ik de handleiding voor het vierde leerjaar volgen, dan heb ik een typische handleiding, voor een typisch leerjaar, en een typische leerling. Maar hier is niets typisch.”
Je moet weten dat het hier gaat over een, ik citeer: “Europese school met kinderen die allerlei, vaak moeilijke en ingrijpende dingen thuis meemaken.”
En net dat vind ik zo jammer, want:
GEEN ENKEL kind is typisch
ELK kind heeft nood aan een typische aanpak
TYPISCH als UNIEK
ELK kind is uniek
Elk kind heeft het recht op differentiatie op zijn/haar maat.
ELK kind heeft nood aan veiligheid en verbondenheid
Wat mij betreft, wordt in deze video de ideale leeromgeving geschetst voor welk leerproces ook, voor welk kind ook.

https://www.youtube.com/watch?v=JhE7hu75SMc&feature=emb_logo

Deel dit bericht

Meer inspiratie

Scherven maken je (team) sterker

Kintsugi verwijst naar een Japanse traditie om kostbaar gebroken porselein liefdevol te repareren door de barsten met goudpoeder aan elkaar te lijmen. Hoe zou het

Lees blog »

Christiaan Zandt

Als kind peuterde ik aan uilenballen om te ontdekken wat een roofvogel gegeten had. Ik ging op zoek naar schedels en botten in bosjes om

Lees blog »

Ann Wilsens

Ik was me lange tijd niet bewust van de kracht van een goed gesprek. Telkens opnieuw vind ik het geweldig om te kunnen zien hoe

Lees blog »

Praatkracht is er voor...