Wat onze kinderen ons tonen willen wij zelf ook kunnen

“Wat onze kinderen ons tonen willen wij ook zelf kunnen”, vertelt Lisa Degrève, pedagogisch manager bij Helan Kinderopvang.

“Voelen ze honger of verdriet? Dan laten ze dat weten. Dat inspireerde ons om ook werk te maken van een open aanspreekcultuur. Een omgeving waarin we elkaar feedback geven, met nieuwsgierigheid en zorg voor verbinding.”

Lisa volgde zelf een tiendaagse vorming in Verbindende Communicatie. Daar besefte ze snel dat er goud zit in deze manier van communiceren, als we dit met z’n allen zouden kunnen. Ze was zo enthousiast dat ze dit gedachtegoed bij Helan wilde verankeren.

Samen met HR-collega Inne De la Ruelle, stapte ze naar Praatkracht met de vraag: “hoe rollen we Verbindende Communicatie organisatiebreed uit en hoe kunnen jullie ons daarin ondersteunen?”

De samenwerking resulteerde in dit totaalpakket, volledig op maat van Helan Kinderopvang:

✅ Inspiratiesessie: een kick-of om het hele ondersteunende team warm te maken voor Verbindende Communicatie

✅ Opleiding van interne trainerspoule: coaches en leidinggevenden die Verbindende Communicatie gaan promoten en verspreiden in de kinderdagverblijven

✅ Verdiepingsdagen: met waardevolle oefeningen voor kinderdagverblijven

“Praatkracht heeft veel expertise en denkt superhard mee, zelfs tot de praktische details toe”, zegt Lisa. “Het is geen pleister voor je organisatie maar een hele ehbo-kist.”

Na amper twee vormingsdagen merkt Lisa al een verschil op de werkvloer. “Het is makkelijker om moeilijke dingen bespreekbaar te maken. Mensen nemen verantwoordelijkheid in plaats van te denken dat het hun taak niet is. Persoonlijk verval ik minder in automatische piloot. Als iemand iets deelt, vraag ik bewust ‘wil je mijn advies of wil je dat ik even luister?’ Alleen al door zelf anders te communiceren beïnvloed je het gesprek. Nu de hele groep hierin wordt meegenomen, kan alles open besproken worden. Dat versterkt het vertrouwen en de maturiteit binnen het team. Lukt het nog niet zo goed om eerlijk te spreken? Dan helpt het luikje zelfzorg en zelfempathie om mild te zijn voor jezelf.”

💬 “Verbindende Communicatie is meer dan zorgen voor de ander, het is ook zorgen voor jezelf – een waardevol inzicht voor mensen uit de zorgsector, die vaak zorgend zijn voor anderen maar streng voor zichzelf.”

De samenwerking resulteerde al in deze positieve reacties op de werkvloer:

✅ We vervallen snel in oordelen, invullen en interpreteren. Je voelt en denkt van alles, maar welke behoeften zitten eronder? De vertaalslag maken van ‘hetgeen je denkt’ naar ‘de gevoelens en behoeften onder die gedachten’ is enorm waardevol.

✅ Jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen gevoel. Dat bewustzijn alleen al maakt een groot verschil. Net als het idee dat jouw gevoelens als volwassene er gewoon mogen zijn.

✅ We kunnen oefenen in een veilige omgeving en spreken nu dezelfde taal. Die ‘nieuwe taal’ wordt ondersteund door kaartjes die we kunnen bovenhalen tijdens gesprekken. Ze helpen woorden geven aan onze gevoelens en behoeften.

“Je zou willen dat iedereen zo verbindend tegen jou praat én dat jij zo verbindend kan praten tegen anderen en jezelf. Dat is de taal van onze moderne maatschappij. Zeker als je een bedrijf wil zijn waar mensen input mogen geven om tot gedragen, creatieve oplossingen te komen”, gelooft Lisa oprecht.

Wil jij ook zo’n open en verbindende organisatiecultuur uitrollen? Contacteer Praatkracht voor een vrijblijvend gesprek: mail info@praatkracht.be of bel +32 485 913 943.


Ben je na het lezen van deze blog nu wel nieuwsgierig geworden naar deze tools, om zowel jouw grenzen gemakkelijker te kunnen horen en deze dan ook op een verbindende manier aan te kunnen geven? Dan nodigen we je van harte uit tijdens onze opleiding ‘Introductie in Verbindende Communicatie’.

Deel dit bericht

Meer inspiratie

Praatkracht is er voor...